. Další posílení duševního zdraví ve školách – map-orpcernosice

Další posílení duševního zdraví ve školách

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) na konci minulého týdne představilo další posun v opatření k posílení wellbeingu ve školách. Mají ta cíl vytvořit prostředí, ve kterém se děti budou cítit dobře a budou schopni v maximální míře naplňovat svůj potenciál.

Opatření navržená MŠMT jsou navázána na Akční plán duševního zdraví a na Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. 

Mezi opatření patří implementace podpůrných pedagogických pozic, jako je školní psycholog nebo školní speciální pedagog, jednání s vysokými školami o navýšení kapacit studijních programů psychologie a speciální pedagogiky či zavedení monitoringu šikany ve školách.

V současnosti školy nemají povinnost zaznamenávat případy šikany, na rozdíl od úrazů. Šikana dosud není v právním řádu definována, MŠMT připraví návrh jejího monitoringu a posoudí nezbytnost právní úpravy šikany.

„Duševní zdraví dětí a mladých lidí je téma, o kterém již dnes hovoří nejen odborníci mezi sebou, ale vnímá je, bohužel, palčivě celá společnost. Naším cílem je proto provést v tomto školním roce zcela konkrétní kroky, které jsou v možnostech našeho ministerstva a které budou představovat pozitivní změnu“ sdělil náměstek ministra školství Jiří Nantl.

Do roku 2027 dojde k posílení institutu třídnických hodin či k zakotvení osobnostně-sociální výchovy a podpory wellbeingu v revidovaném RVP ZV.

Současně s revizí standardu bude probíhat i zpracování modelového minimálního preventivního programu školy a školního řádu, který bude vycházet z ověřených přístupů k řešení náročného chování žáků a podporou duševního zdraví. Tím bude zajištěn soulad mezi těmito aktivitami. Modelový školní preventivní program a školní řád bude vytvořen do prosince 2025.

Mezi chystaná opatření patří také vytvoření krizových intervenčních týmů u vybraných středisek výchovné péče. Ty budou schopny do 36 hodin dorazit do školy zasažené krizovou situací a poskytnout celé školní komunitě komplexní služby a provést školu procesem zvládání krize a vyrovnávání se s jejími následky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

*