Maturanty čekají změny
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) zavádí ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR (NPI) do systému maturitních zkoušek dvě nové možnosti. Od školního roku 2025/2026 mohou školy žákům nabídnout alternativní způsoby skládání profilové části maturitní zkoušky – buď zpracováním komplexní profilové práce, nebo prostřednictvím uznatelných standardizovaných zkoušek.
Změny reagují na vývoj vzdělávání a potřebu lépe provázat školní výstupy s reálnými požadavky pracovního trhu a vysokoškolského prostředí. Obě varianty byly v minulých letech ověřovány ve školní praxi a setkaly se s velmi pozitivním ohlasem ze strany škol, pedagogů i žáků.
Ředitelé škol mají nyní možnost rozhodnout, zda tyto nové možnosti nabídnou svým žákům. Pokud se tak rozhodnou, mohou je využít již během jarního zkušebního období tohoto školního roku.
Jednou z těchto nových možností je komplexní profilová práce. Jde o inovativní způsob ukončení středoškolského vzdělávání, který upřednostňuje kompetenční přístup před klasickým testováním znalostí z jednotlivých předmětů.
Propojuje témata a dovednosti napříč profilovými předměty a je vždy řešena na základě reálného úkolu z praxe. Jejím závazným prvkem je spolupráce s konkrétním pracovištěm – fyzickou nebo právnickou osobou, která má oprávnění k činnosti v daném oboru a uzavře se školou smlouvu o rozsahu a obsahu práce.
Zpracování práce probíhá v autentickém pracovním prostředí a za přímé účasti odborníků z praxe. Žáci tedy nepracují pouze na teoretické úrovni, ale získávají zkušenosti z reálného prostředí, konzultují své výstupy s vedoucím práce, pedagogy i externími odborníky a učí se samostatnosti, odpovědnosti a odborné preciznosti. Výslednou práci následně obhajují u maturitní zkoušky a odpovídají na otázky související s tématem i profilovými předměty.
Druhou možností je uznání standardizovaných zkoušek jako náhrady za některou část jedné ze zkoušek profilové části maturitní zkoušky, nebo celé jedné zkoušky profilové části maturitní zkoušky.
Dosud bylo možné nahradit tímto způsobem pouze zkoušku z cizího jazyka, nově však ředitelé škol mohou stanovit podmínky, za nichž lze uznat také další standardizované zkoušky, například z oblasti informačních technologií, odborných nebo všeobecně vzdělávacích předmětů.
Ředitel školy přitom přesně definuje, jaké zkoušky je možné uznat, za jaké předměty a zda půjde o úplnou náhradu, nebo jen o její část – například v případě ověření odborné jazykové terminologie u ústní zkoušky z cizího jazyka. Současně stanoví minimální požadovanou jazykovou úroveň nebo procentuální úspěšnost, která je pro uznání certifikace potřebná.
Novinkou, která reaguje na požadavky odborné veřejnosti, je také způsob zaznamenání výsledku do maturitního vysvědčení. Profilová zkouška nahrazená certifikátem bude nově hodnocena známkou – tedy stupněm prospěchu podle předem stanovených kritérií, a nikoli pouze označením „nahrazeno“.
Podrobné informace k novele a k možnosti nahrazování zkoušek lze nalézt v aktualizované metodice zveřejněné na webu MŠMT: Aktualizovaná metodika k maturitní vyhlášce.
Ilustrační foto: Pixabay.com


