Učitelé jsou spokojenější
Česká školní inspekce (ČŠI) představila výsledky mezinárodního šetření TALIS 2024, které sleduje pracovní podmínky učitelů a ředitelů škol ve více než 60 zemích světa, včetně České republiky.
Výsledky ukazují na zvyšující se spokojenost českých učitelů i jejich silné postavení v oblasti využívání umělé inteligence ve výuce. Na druhé straně se však snižuje atraktivita učitelského povolání pro mladou generaci a vnímaná společenská prestiž této profese.
Se svými pracovními podmínkami je spokojeno 84 % českých učitelů. Výrazný posun nastal také v oblasti spokojenosti s finančním ohodnocením – 47 % učitelů je nyní spokojeno se svým platem, zatímco v roce 2018 to bylo pouze 28 %. Přesto pouze 22 % učitelů vnímá, že si společnost jejich práce váží, a uznání ze strany politické reprezentace cítí jen 15 %.
Profese zároveň ztrácí přitažlivost pro mladé stává méně atraktivní volbou – jen 46 % začínajících učitelů uvádí, že jde o jejich první kariérní volbu. Mladí učitelé také čelí vyšší míře stresu a problémům s kázní ve třídách. Naopak zkušení pedagogové uvádějí jako hlavní výzvu rostoucí administrativní zátěž.
Téměř 54 % českých učitelů absolvovalo v posledních letech vzdělávání zaměřené na využívání umělé inteligence ve výuce, což je v porovnání s evropským průměrem (30 %) významně více. Většina učitelů přínosy digitálních nástrojů oceňuje, zároveň však upozorňuje na rizika spojená s jejich využíváním žáky – zejména možnost, že výsledky práce AI budou žáci vydávat za vlastní.
„Čeští učitelé v této oblasti patří k evropské špičce. Je důležité tento náskok udržet a využít,” ocenil ministr školství Mikuláš Bek.
Na základě výše uvedených zjištění budou i nadále rozvíjena opatření směřující k podpoře začínajících učitelů prostřednictvím mentoringu, metodické pomoci a sdílení dobré praxe. MŠMT zároveň plánuje omezit administrativní zátěž pedagogů a posílit jejich kariérní rozvoj.
Ilustrační obrázek: Pixabay.com


