Konec MAP IV. A co bude dál?
S koncem roku 2025 se loučí také projekt MAP IV. A protože se s každým koncem sluší alespoň trochu bilancovat, uspořádali realizátoři projektu na konci října tiskovou konferenci, kde shrnuli úspěchy dosavadního fungování MAP, hlavní realizované cíle i výzvy, které má území do budoucna v oblasti vzdělávání před sebou.
Za tým MAP ORP Černošice se slova ujala Hana Barboříková z MAS Dolnobřežansko, která konstatovala, že se toho za dobu existence MAP povedlo hodně i málo zároveň. „Postavilo se několik škol, v dalších se podařilo navýšit kapacity, ale stále jich je spousta, kde je počet míst nedostatečný,“ uvedla.
Problém kapacit je jen jednou stranou mince. Stále akutněji zaznívá ze škol otázka, kdo bude v budoucnu učit. Průměrný věk učitelů na základních školách ve Středočeském kraji dosahuje 48,1 na prvním a 46,7 na druhém stupni. Zároveň narůstá podíl učitelů bez odborné kvalifikace, nejvíce v Praze a Středočeském kraji.
Za celou dobu trvání MAP zůstávaly vize a priority prakticky neměnné – zabezpečit žákům školy v dostupných vzdálenostech, dostatek míst v moderně vybavených a přátelských školách, které poskytují kvalitní vzdělávání.
O svých zkušenostech přímo z centra dění promluvili Jaromír Beran, věnující se oblasti školství a vzdělávání v Roztokách, Petra Ďuranová, starostka Drahelčic, a Barbora Tesařová, starostka v obci Lety.
Jaromír Beran přiblížil anabázi postupného navyšování kapacit v mateřské i základní škole, která nyní patří k největším v celém kraji. Počet míst v MŠ se během let podařilo navýšit na dvojnásobek na stávajících 200. K rozšiřování kapacit základní školy došlo v několika etapách a v současnosti se Roztoky soustředí na projekt Kampus Cihelna pro 2. stupeň a budování prostor pro střední školu.
S problémy kapacit v závislosti na skokovém nárůstu počtu obyvatel od 90. let se potýkají také v obcích Drahelčice, kde se rozhodli nadále nespoléhat na plané sliby developerů a začít budovat vzdělávací kapacity vlastními silami.
O otevření svazkové škola s Mořinkou se pokoušejí v obci Lety, která by měla mít celkovou kapacitu 540 žáků, a mohla by tak vytrhnout trn z paty i rodičům z okolí.
Všichni tři mluvčí se shodli, že je pro ně velmi problematická nejistota, s níž do budování škol jdou. „Stát by měl jasně definovat své plány. My jsme do projektové dokumentace ke střední škole investovali 27 milionů korun, aniž bychom věděli, zda ji budeme skutečně schopni realizovat,“ upozornil Jaromír Beran.
K budování nové svazkové školy jsou připraveni také v Letech, ale k zahájení mohou přistoupit, až budou mít jisté finanční zajištění. Pro malou obec jsou náklady ve výši 433 milionů daleko za možnostmi obecního rozpočtu. Čas je ale největším nepřítelem a vybudování plnohodnotné základní školy s tělocvičnou považuje starostka za nejvyšší prioritu.
K úspěchům spojeným s projektem MAP patří bezesporu také vybudování pozic sdíleného logopeda a konzultanta pro wellbeing. Logopedickou podporu v mateřských školách přiblížila Kateřina Bendlová. Uvedla, že počet dětí s obtížemi v komunikaci neustále narůstá a včasná diagnostika je proto klíčová. Děti, u nichž se začne s odstraňováním logopedických obtíží včas, budou mít snadnější přechod na základní školy a zároveň se tím usnadní práce pedagogů ve třídách.
Svou činnost přiblížily také Zuzana Bobeková a Simona Žižková, které se specializují na podporu wellbeingu ve školách. Jejich činnost má mnoho podob a zahrnuje práci s jednotlivými dětmi, celými kolektivy i pedagogy. Každé věkové kategorii jsou ušity aktivity přímo na míru tak, aby děti bavily a zároveň vedly k nastaveným cílům.
Závěrečné slovo na tiskové konferenci patřilo opět Haně Barboříkové, která předestřela výzvy, přes nimiž vzdělávání na území ORP Černošice stojí. Problematická je zejména velká množina neznámých, jako jsou posilování role zřizovatelů, změny ve školním stravování, slučování škol, implementace nového RVP do ŠVP, podoba financování, fungování školství v gesci nové vlády apod.
Před samotným týmem MAP nyní stojí především dokončení stávajícího období MAP a příprava žádosti na MAP V, který by měl trvat od ledna 2026 do června 2027.


