Angličtina nemusí být první
Na základě jednání mezi ministrem školství Mikulášem Bekem a zástupci bilingvních základních škol došlo k předběžné dohodě o možné úpravě výuky cizích jazyků v základním vzdělávání.
V rámci připravovaného opatření by mohly školy, které nabízejí od 1. třídy jako první cizí jazyk jiný než angličtinu, zařadit anglický jazyk s pozdějším nástupem od čtvrté třídy. Zůstává ovšem v platnosti, že v 9. třídě by měly s žáky dosáhnout úrovně angličtiny B1.
„Dáváme školám prostor volby tak, aby mohly lépe reflektovat své zaměření a zároveň posílily výuku dalších světových jazyků, aniž by tím byla oslabena role angličtiny,“ uvedl ministr školství Mikuláš Bek.
Zástupci škol přivítali tento krok jako vstřícný vůči specifickým potřebám bilingvního a jazykově zaměřeného vzdělávání. Změna se nebude týkat rozsáhlé revize rámcového vzdělávacího programu (RVP), ale bude provedena formou opatření ministra.
Školy by v tomto režimu využívaly disponibilní hodiny, což by umožnilo dosáhnout na konci 9. ročníku minimálně úrovně B1 v obou jazycích. Tento model fakticky zavádí koncept dvou „prvních cizích jazyků“, přičemž výuka druhého by byla zahájena s odstupem, ale s dostatečnou intenzitou.
Ilustrační foto: Pixabay.com