. Podpora ředitelů škol – map-orpcernosice

Podpora ředitelů škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy představilo nový Systém podpory a vedení ředitelů škol, který přináší ucelenou strategii pro posílení role ředitelů jako klíčových lídrů školského prostředí. Systém má ambici zásadně proměnit způsob, jakým je vedení škol podporováno a rozvíjeno.

„Ředitel školy je jednou z nejdůležitějších osob ve vzdělávacím systému. Měl by mít prostor věnovat se vedení pedagogického týmu a vytváření podmínek pro kvalitní výuku. Tomu ale v současné době často brání nadměrná administrativa a nedostatečná příprava na náročnou roli lídra školy,“ uvedl náměstek ministra školství Jiří Nantl.

Cílem nového systému je poskytnout ředitelům podporu v každé fázi jejich profesní dráhy – od výběru a přípravy nových kandidátů přes adaptační období až po dlouhodobý rozvoj a mentorství pro zkušené lídry.

Z údajů České školní inspekce a výzkumných organizací vyplývá, že čeští ředitelé tráví pouze 22 % svého času pedagogickým vedením, které má přímý dopad na výsledky žáků, zatímco 40 % jejich pracovního času je určeno administrativě.

V mezinárodním srovnání mají čeští ředitelé také méně příležitostí ke vzdělávání a osobnímu rozvoji. Alarmující je rovněž nízký počet uchazečů o ředitelské funkce – téměř 40 % konkurzů probíhá s jediným kandidátem, v některých případech dokonce bez jakéhokoliv zájemce.

Nový systém přináší konkrétní řešení těchto problémů. Bude vytvořen nový kompetenční rámec pro ředitele a ředitelky škol, který definuje klíčové schopnosti a očekávání v oblasti pedagogického leadershipu i organizačního řízení.

Dojde rovněž k rozšíření kvalifikačních studií – vznikne dvoumodulové studium, které kandidáty připraví jak na samotný vstup do funkce, tak na první roky v roli ředitele. Podpora bude rozšířena také v oblasti mentorství a kolegiálního sdílení.

„Pokud se podaří tyto změny dotáhnout a zavést do praxe, posuneme se výrazně ke zvýšení atraktivity a zlepšení podmínek pro výkon pozice ředitele,“ uvádí prezident Asociace ředitelů základních škol Luboš Zajíc.

Systém rovněž posiluje roli zřizovatelů škol a jejich spolupráci s řediteli. Vznikne metodika kvalitního zřizovatele, která upřesní jejich kompetence a nabídne jim podporu formou doprovázení.

V dlouhodobějším horizontu se počítá s pilotním ověřováním nové formy školské správy, která by měla přinést odbřemenění ředitelů od nepedagogické agendy a větší profesionalizaci řízení škol na regionální úrovni.

Kompletní materiál je ke zhlédnutí zde.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

*