. Sledování kvality předškolního vzdělávání – map-orpcernosice

Sledování kvality předškolního vzdělávání

Péče o děti předškolního věku v České republice zažívá významný rozvoj. Stát proto dokončil vývoj komplexního rámce pro monitorování a hodnocení předškolního vzdělávání a péče. Ten představuje zásadní posun v oblasti zajištění dostupnosti a kvality služeb pro nejmenší děti.

České služby péče o děti navštěvuje méně než 7 procent dětí mladších tří let, což je hluboko pod průměrem zemí EU, který činí 37,5 procent. Do mateřských škol pak podle posledních odhadů nechodí až 40 tisíc tří a čtyřletých dětí, přičemž se často jedná o ty nejzranitelnější.

Péče o děti ve věku 0–6 let ale v České republice zažívá významný rozvoj. Počet míst v dětských skupinách vzrostl z přibližně 10 000 v roce 2018 na více než 26 000 na jaře 2025. Aby tento růst kapacit doprovázela i vysoká kvalita, stát přichází s jednotným systémem, který bude kvalitu předškolního vzdělávání a péče sledovat a hodnotit.

„V posledních letech jsme intenzivně rozšiřovali kapacity dětských skupin, protože dostupnost péče o nejmenší děti je klíčová nejen pro jejich zdravý vývoj, ale i pro sladění rodinného a pracovního života jejich rodičů. Víme, že investice do raného dětství se z dlouhodobého hlediska vrací v podobě vyšší produktivity a celospolečenského přínosu. Jenže dostupnost nestačí – proto jsme společně s MŠMT a našimi partnery vytvořili systém, který nám umožní sledovat a aktivně podporovat kvalitu péče napříč službami,“ uvedl ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka.

Systém monitorování a evaluace se opírá o pět klíčových oblastí kvality:

  • přístup – zajištění rovného a inkluzivního přístupu ke službám pro všechny děti
  • personál – kvalifikace, profesní rozvoj a pracovní podmínky zaměstnanců
  • program vzdělávání a péče – obsah a struktura programů a interakcí zaměřených na rozvoj nejmenších dětí
  • hodnocení a monitorování – systémy pro sledování a zajišťování kvality služeb
  • správa a financování – efektivní řízení a udržitelné financování služeb

„Tento projekt je důkazem, že meziresortní spolupráce přináší konkrétní výsledky. Vytvořením jednotného rámce pro monitorování a evaluaci získáváme nástroj, který nám umožní lépe porozumět tomu, co služby předškolního vzdělávání a péče dětem skutečně přinášejí – a co potřebují obce a další aktéři, aby je mohli dále rozvíjet. Kvalitní data a společně nastavené cíle nám umožní cíleně podporovat ty, kdo to potřebují nejvíce,“ řekl ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek.

Projekt byl financován Evropskou unií prostřednictvím Nástroje pro technickou podporu (TSI). Podílelo se na něm přes 70 expertů z více než 30 institucí – ministerstev, akademické sféry, poskytovatelů služeb, obcí i rodičů.

Ilustrační foto: Pixabay.com


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

*